مطالبی در مورد پیش بینی(Forecast)
تصمیم دارم مطالبی را به صورت دنباله دار در مورد پیش بینی و روش های ان بگذارم. نظرات شما مطمئنا یاریگر است.
آرمسترانگ[1] و همکاران (1987) برای ارائهی یک چهارچوب برای پیشبینی بازار سوالهایی را مطرح کردند:
· چه عواملی مورد نیاز است(مثلا فروش، سهم بازار، واکنش رقبا، هزینه بازاریابی)؟
· شرایط موجود چیست( مثلا چرخه عمر محصول، وضعیت اقتصادی، وضعیت قوانین در صنعت)؟
· افقهای مناسب پیشبینی چیست( مثلا وضعیت حاضر، بازهی کوتاه، میانمدت، بلندمدت)؟
· چه دادههایی مورد نیاز وموجود است؟
· پیشبینی با چه تناوبی باید سازماندهی شود؟
· چه کسی پیشبینی را آمادهمیکند و چه مقدار زمان و منابع صرف آن میشود؟
· چه کسی و چگونه از پیشبینی استفادهمیکند؟
· ازچه فرآیندی استفادهمیشود( دادهها چگونه جمعآوری، تحلیل، و ارائهمیشوند)؟
· چه زمانی به پیشبینی نیاز است؟
· چه عدم قطعیت هایی باید اندازهگیریشوند؟