بسیج اندیشه ها(قسمت دوم- جلسه اول)
گام اول: مشکلیابی
در این گام شما باید از گروه بخواهید مشکلاتی که باعث بروز مساله شدهاست را مشخصکنند. ابتدا فضا را به صورتی آمادهکنید که بتوانید به راحتی بین افراد گروه تردد کنید و به همهی آنها دسترسی داشته باشید. فاصلهی بین مکان نشستن افراد را طوری تنظیم کنید که مطمئن شوید هر شخص برای نوشتن باید تنها به خود متکی باشد. سپس به هر نفر 7 قطعه کاغذ و یک عدد ماژیک بدهید. فراموش نکنید که یادآوری کنید هر مشکل دریک برگ کاغذ نوشته شود. هر چند نوک پهن ماژیک و ضخامت کم قطعات کاغذ راه را بر طولانی نویسی میبندد، اما شما در یادآوری چندبارهی آن کوتاهی نکنید. یکرنگ بودن ماژیکها هم شبههی ارزیابی نظرات را از بین میبرد.
بعد از شروع این مرحله نقش شما پررنگتر است. کارهای زیر را انجام دهید تا به جوابی مطلوب برسید:
1- کل گروه را زیر نظر داشته باشید.
2- به محض نوشتن یک یا دو نظر توسط هر شخص، سریعا آنها را جمعآوری کنید. به عبارت دیگر همواره توجه داشت باشید که قطعات کاغذ پرشده از نظرات، جلوی کسی تلنبار نشود. این کار باعث میشود حس رضایت از زیاد نوشتن ودر نتیجه اقناع، در افراد ایجاد نشود.
3- به محض تمامشدن قطعات کاغذ یک نفر، چند قطعه کاغذ جدید در اختیار فرد بگذارید. تعداد قطعات جدید از تعداد قطعات مرحله اول کمتر است.
4- در هنگام ارائه قطعات جدید کاغذ از گفتن جملات امیدوارانه برای تحریک فرد به نوشتن دریغ نکنید. جملاتی مانند« بسیار خوب نوشتی، سعی کن با نوشتن افکارت به ما کمککنی»،« به نظرمیرسد حرف برای گفتن داری» و سایر حرفهایی که بسته به شرایط به ذهنتان میرسد. این حرفها واقعا اثربخش است. امتحانشان کنید!
5- سرعت نوشتن و ارائه نظرات را کنترل کنید.
6- به نحوی که برای همهی گروه قابل تشخیص باشد، ترتیب قطعات کاغذ دریافت شده را تغییر دهید.( کارت بازها از اصطلاح برزدن استفادهمیکنند.) نظرات دریافتی را در بین کاغذهای دریافتی قبلی قراردهید. با این کار همه مطمئن خواهندبود که امکان تشخیص صاحب نظر وجود ندارد.
7- مراحل بالا را آنقدر تکرارکنید تا احساس کنید در این مرحله امکان نوشتن نظر دیگری وجود ندارد. از جمله علائمی که باید به آن توجه کنید، بروز رفتارهایی مانند حرف زدن با سایر افراد، بازی کردن با اشیای دم دست، نگاههای بیحوصله به اطراف و رفتارهایی از این دست است. اگر حتی با بروز این رفتارها، در گروه شخصی وجود دارد که با سرعت مشغول نوشتن است، سعی کنید فضا را به گونهای کنترل کنید که آن شخص بتواند بنویسد.
8- پس از اعلام توقف نوشتن و جمعآوری همهی نظرات نوشتهشده، یکبار همهی آنها را برای گروه بخوانید. این کار باعثمیشود افراد با فضاهای ذهنی جدید یکدیگر آشنا شوند و بدانند که میتوانند از دریچههای دیگری هم به موضوع نگاهکنند و نظر بدهند.
9- پس از خواندن نظرات، آنها را به صورت جداگانه در گوشهای بگذارید و دوباره قطعات کاغذ جدید، بین افراد تقسیمکنید و روند بالا را مجددا تکرار کنید. به افراد یادآوری کنید که میتوانند نظرات خود یا سایر افراد را تکمیل و تصحیح کنند اما اجازه ندارند نظری را تکرار کنند.
شما میتوانید روند بالا را چند مرتبه تکرار کنید. تعداد تکرارها به بضاعت جمع و دیدگاه شما از آن بستگی دارد. کار را تا آنجا دنبال کنید که احساسکنید نظر جدیدی ارائهنمیشود. معمولا تا سه یا چهار مرحله قابلیت تکرار وجوددارد. با هربار تکرار، گروه به لایههای عمیقتری از افکار خود نفوذ میکنند. تعداد نظرات، در هر تکرار کمترمیشود اما عمق بیشتری پیدامیکند.