چرخهی عمر محصولات(Product Life Cycle)
چرخهی عمر محصولات شرکت من
کلیهی محصولات در ردهی محصولات مخابرات وفناوری اطلاعات دستهبندی میشوند.
IP Phone:
این محصول در ردهی سامانههای تلفنی مبتنی بر IP قراردارد. از نظر ردهی محصولی این سامانه در مرحلهی رشد قراردارد و در زمرهی فناوریهای جوان قرارمیگیرد. مجوزهای قانونی ورود و استفاده از این تجهیزات چهارسال پیش صادرشدهاست.
شرایط محصول در شرکت به صورتی است که هزینهی زیادی صرف تبلیغات و معرفی این محصول میشود. سود فروش این محصول بسیار کم و ناچیز است. دانش فنی در مورد آن در حال افزایش است.
با توجه به این توضیحات میتوان این محصول را در مرحلهی معرفی قرارداد.
Microwave Wireless:
این محصول با توجه به شرایط موجود در مرحلهی بلوغ خود قراردارد. مشتریان این محصول از ردهی مشتریان ثروتمند هستند و محصول بازار خود را در اختیاردارد. با توجه به کیفیت محصول مشتریان تمایل به استفاده از آن دارند و تنها عامل بازدارنده برای مشتری قیمت بالای این محصول است. شرکت هزینهی زیادی را صرف تبلیغات برای این محصول نمیکند و دانش فنی به اندازهی کافی در مورد آن وجود دارد.
IPDSLAM:
این ردهی محصولی طی سه سال گذشته دارای بازار خوبی بوده و در یک بازار رقابتی شدید مشتریان خوبی را به خود اختصاصداد. بنابراین میتوان سه سال گذشته را به عنوان مرحلهی رشد آن در نظر گرفت. در سال جاری به علت تحریمها وقیمت بالای این محصول مشتریان گرایشی به این محصول نداشته و شرکت هم با توجه به سختگیریهای کشور مبدا یعنی آمریکا تمایلی به همکاری با این شرکت نشان ندادهاست.
با این وصف میتوان گفت این تجهیز با پایان مرحلهی رشد مستقیما به مرحلهی افول واردشدهاست. در صورت تداوم شرایط اقتصادی و بینالمللی فعلی این کالا به صورت کامل از سبد کالایی شرکت خارج خواهدشد و در غیر این صورت مجددا وارد مرحلهی رشد خواهدشد. با توجه به تغییرات شدید در نحوهی دسترسی مشتریان به خدمات و در نظرگرفتن اینکه این محصول در ردهی تجهیزات دسترسی مخابراتی دستهبندی میشود، به نظر میرسد این ردهی کالایی هیچگاه در مرحلهی بلوغ قرارنخواهدگرفت و همواره بین سه مرحلهی دیگر در نوسان خواهدبود.
Media Convertor:
این محصول در زمرهی محصولات انتقال کمظرفیت مخابراتی است. در حال حاضر این محصول دارای تعدادکمی مشتری است که سفارشاتی کم تعداد دارند. بنابراین هزینه وارد کردن آن به کشور نیز بالاست. شرکت هزینهای صرف تبلیغات آن نمیکند.
اگرشرایط دو سال گذشته را که این محصول دارای تعدادزیادی سفارش با فروش بسیار بالا و هزینهی کم بوده است را در نظر بگیریم و به این نکته نیز توجه داشتهباشیم که مشتری با یک بار خرید برای مدت چند سال نیاز به محصول جدیدی نخواهد داشت، میتوان این محصول را در مرحلهی افول در نظرگرفت.