چرخه­ی عمر محصولات شرکت من

کلیه­ی محصولات در رده­ی محصولات مخابرات وفناوری اطلاعات دسته­بندی می­شوند.

 IP Phone:

این محصول در رده­ی سامانه­های تلفنی مبتنی بر IP قراردارد. از نظر رده­ی محصولی این سامانه در مرحله­ی رشد قراردارد و در زمره­ی فناوری­های جوان قرارمی­گیرد. مجوزهای قانونی ورود و استفاده از این تجهیزات چهارسال پیش صادرشده­است.

شرایط محصول در شرکت به صورتی است که هزینه­ی زیادی صرف تبلیغات و معرفی این محصول می­شود. سود فروش این محصول بسیار کم و ناچیز است. دانش فنی در مورد آن در حال افزایش است.  

با توجه به این توضیحات می­توان این محصول را در مرحله­ی معرفی قرارداد.

 

Microwave Wireless:

این محصول با توجه به شرایط موجود در مرحله­ی بلوغ خود قراردارد. مشتریان این محصول از رده­ی مشتریان ثروتمند هستند و محصول بازار خود را در اختیاردارد. با توجه به کیفیت محصول مشتریان تمایل به استفاده از آن دارند و تنها عامل بازدارنده برای مشتری قیمت بالای این محصول است. شرکت هزینه­ی زیادی را صرف تبلیغات برای این محصول نمی­کند و دانش فنی به اندازه­ی کافی در مورد آن وجود دارد.

 IPDSLAM:

این رده­ی محصولی طی سه سال گذشته  دارای بازار خوبی بوده و در یک بازار رقابتی شدید مشتریان خوبی را به خود اختصاص­داد. بنابراین می­توان سه سال گذشته را به عنوان مرحله­ی رشد آن در نظر گرفت. در سال جاری به علت تحریم­ها وقیمت بالای این محصول مشتریان گرایشی به این محصول نداشته و شرکت هم با توجه به سخت­گیری­های کشور مبدا یعنی آمریکا تمایلی به همکاری با این شرکت نشان نداده­است.

با این وصف می­توان گفت این تجهیز با پایان مرحله­ی رشد مستقیما به مرحله­ی افول واردشده­است. در صورت تداوم شرایط اقتصادی و بین­المللی فعلی این کالا به صورت کامل از سبد کالایی شرکت خارج خواهدشد و در غیر این صورت مجددا وارد مرحله­ی رشد خواهدشد. با توجه به تغییرات شدید در نحوه­ی دسترسی مشتریان به خدمات و در نظرگرفتن این­که این محصول در رده­ی تجهیزات دسترسی مخابراتی دسته­بندی می­شود، به نظر می­رسد این رده­ی کالایی هیچ­گاه در مرحله­ی بلوغ قرارنخواهدگرفت و همواره بین سه مرحله­ی دیگر در نوسان خواهدبود.

Media Convertor:

این محصول در زمره­ی محصولات انتقال کم­ظرفیت مخابراتی است. در حال حاضر این محصول دارای تعدادکمی مشتری است که سفارشاتی کم تعداد دارند. بنابراین هزینه وارد کردن آن به کشور نیز بالاست. شرکت هزینه­ای صرف تبلیغات آن نمی­کند.

اگرشرایط دو سال گذشته را که این محصول دارای تعدادزیادی سفارش با فروش بسیار بالا و هزینه­ی کم بوده است را در نظر بگیریم و به این نکته نیز توجه داشته­باشیم که مشتری با یک بار خرید برای مدت چند سال نیاز به محصول جدیدی نخواهد داشت، می­توان این محصول را در مرحله­ی افول در نظرگرفت.