صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات در کشور ایران یک صنعت پیرو و غیرمولف است. شرکت­ها وسازمان­های مشتری تجهیزات مخابراتی، بیش از %90 نیازمندی­های خود را از خارج از کشور تامین­می­کنند و در داخل کشور تنها نصب و راه­اندازی و نگهداری این تجهیزات انجام­می­شود.

    حال با توجه به توضیحات ارائه­شده به بررسی عوامل جذابیت بازار در این صنعت خواهم­پرداخت.

1.        نرخ رشد(امتیاز:2)

     صنعت مخابرات در دنیای امروزی صنعتی رو به رشد با سرعت رشدی فوق­العاده زیاد است. تقریبا روزی نیست که در این بازار شرکت­های تولیدکننده­ی تجهیزات یا ارائه­دهنده­ی خدمات، محصول وخدمت جدیدی به بازار معرفی­نکنند. بازار ایران نیز از این امر مستثنی نیست و همه­ی این محصولات وخدمات با اندکی تاخیر به ایران هم واردمی­شوند. این تاخیرات برای تجهیزات دسترسی که باید در اختیار عموم مردم قرارگیرد، در حد چندهفته و چندماه و برای تجهیزات ارتباطی زیرساخت که مبنای ارائه­ی خدمات جدید هستند و معمولا باید از سوی شرکت­های بزرگ خصوصی به کشور واردشوند تا به مصرف شرکت­های بزرگ دولتی و نیمه­دولتی برسند، در حد چند سال است. شماری از شرکت­های خصوصی کوچک هم وجود دارند که بدون توجه به رشد بازار، تنها رفع نیازهای اولیه­ی ارتباطی­شان برای­شان اهمیت دارد.

    به عنوان مثال در این مورد می­توان به ورود گوشی­های موبایل اپل[1] اشاره­کرد که با وجود عدم پشتیبانی شبکه­ی موبایل اپراتورهای ارتباطات موبایل از تکنولوژی نسل سوم و چهارم موبایل به کشور واردشده­اند و با وجود ارائه­ی تکنولوژی نسل چهارم موبایل در بسیاری از کشورهای جهان، در حال حاضر در ایران نسل سوم موبایل در مراحل اولیه­ی راه­اندازی خود قراردارد. 

2.       اندازه­ی بازار(امتیاز:2)

   اندازه­ی بازار ایران را هم باید در قسمت­های دسترسی مشتریان خانگی و مشتریان دولتی و نیمه دولتی و مشتریان خصوصی مورد بررسی قرارگیرد.

   مشتریان خانگی که تنها به تجهیزات وخدمات دسترسی نیاز دارند، در حال حاضر سهم زیادی از بازار را شامل­می­شوند. خطوط و تجهیزات و خدمات تلفن همراه، اینترنت، تلفن ثابت بازاری است به بزرگی کل خانوارهای ساکن در کشور با حجم مبلغی سالیانه بیش از هزار میلیارد ریال.

  مشتریان خصوصی در مقابل بازار کوچکی را تشکیل­می­دهند که برای شرکت­های ارائه­دهنده­ی خدمات مخابراتی کوچک جذاب است.

  شرکت­های دولتی ونیمه­دولتی که زیرساخت­های مخابراتی را در اختیار دارند، شرکت­هایی بزرگ با نیازمندی­های بسیار هزینه­بر هستند. به عنوان مثال برآورد شرکت مخابرات تهران برای راه­اندازی تکنولوژی جدید FTTx ، مبلغی حدود 2500 میلیارد ریال بوده­است. برآورد بازار این بخش با توجه به عدم اعلام برنامه­های آینده­شان، کاری مشکل است.

3.      قدرت رقابت(امتیاز:4)

  قدرت رقابتی با توجه به عواملی که در زیر به بررسی آن می­پردازیم مورد بحث قرارمی­گیرد:

1.3  سهم بازار(امتیاز:2)

      تقریبا کل بازار مشتریان خانگی ایران در اختیار شرکت­های مخابرات استانی، شرکت­های اپراتور تلفن همراه، و شرکت­های ارائه­دهنده­ی خدمات اینترنت(PAP) قراردارد و سایر شرکت­ها شانسی برای در اختیار گرفتن این بازار ندارند.

      بازار شرکت­های دولتی و نیمه­دولتی، محل رقابت شرکت­های خصوصی با قابلیت­های بازرگانی بالاست و بسته به شرایط این شرکت­ها، سهم بازار این بخش دست به دست می­شود.

     بازار شرکت­های خصوصی کوچک هم بازاری است که قابلیت توسعه­ی چندانی ندارد و سهم کوچکی از بازار مخابات را به خود تخصیص می­دهد.

2.3        حق ثبت واختراع­ها(امتیاز:0.5)

      با توجه به عدم توانایی تولید تجهیزات در ایران حق ثبت اختراعات در ایران از اهمیت چندانی برخوردار نیست و در رقابت بین شرکت­ها تاثیر چندانی ندارد.

3.3       قابلیت­های توزیع(امتیاز:0.5)

     با توجه به گستردگی شرکت­های دولتی و شرکت­­های خصوصی ارائه­دهنده­ی خدمات در کل کشور، امکان رقابت با این شرکت­ها برای در اختیار گرفتن سهم ازارشان تقریبا ناممکن است. اما بازار خود این شرکت­ها نیاز چندانی به وجود توانایی­های توزیعی ندارد؛ زیرا این شرکت­ها نیازهای­شان را از طری برگزاری مناقصه و با برنامه­ی قبلی برگزار می­کنند.

    بازار شرکت­های خصوصی کوچک هم با توجه به محلی بودن نیاز چندانی به توان توزیع برای ایجاد مزیت رقابتی ندارد.

4.3 ارتباطات(امتیاز:5)

    برای در اختیار گرفتن بازارهای مشتریان خانگی، شرکت­های بزرگ از همه­ی توان خود استفاده­می­کنند و در این بین قدرت شرکت­های بزرگ در استفاده از رانت­ها و ارتباطات دولتی است که در اختیاردارند.

    در کشور ما برای دراختیار گرفتن بازار شرکت­های دولتی و نیمه­دولتی وجود ارتباطات قوی مهم­ترین امر است. شرکت­هایی که دارای ارتباطات قوی  برای اخذ نمایندگی از شرکت­های تولیدکننده، مخصوصا شرکت­های چینی با محصولات ارزان قیمت، و از دیگر سو صاحب اهرم­های اعمال قدرت و نفوذ در شرکت­های دولتی باشند، توان رقابتی بیشتری برای بقا در بازار مخابرات دارند. این توان رقابتی هم برای شرکت­ها به شرایط و گروه سیاسی حاکم وابسته­است.

   شرکت­های کوچک خصوصی هم بازار خود را در اختیار گروهی قرار خواهند داد که با آن­ها به نحوی مراوده داشته­باشند.

5.3                          مزیت­های هزینه­ای(امتیاز:2)

    برای  همه­ی رده­ی مشتریان قیمت پایین محصولات و هزینه­ی پاین خدمات یک مزیت رقابتی محسوب­می­شود.

 

4.       عوامل اجتماعی(امتیاز:0.5)

   در صنعت مخابرات ایران  با توجه به انحصار زیرساخت­های مخابراتی به دولت و تنظیم قوانین ومقررات به صورت یک­سویه از سوی دولت و شرایط سیاسی خاص کشور، عوامل اجتماعی تاثیر چندانی در جذابیت این بازار ندارند.

   دولت قوانین ومقررات را تعیین­می­کند، مجوزها را ارائه­می­دهد، سفارش تهیه­ی زیرساخت­ها را می­دهد، کلیه مشتریان هم با توجه به انحصار خدمات مجبور به استفاده از آن هستند.

در بازار شرکت­های خصوصی کوچک هم عوامل اجتماعی نقش چندانی ندارند.

5.      فرصت سودآوری(امتیاز:1.5)

   در بخش مشتریان خانگی، بازار مخابرات ایران با توجه به محدودیت ارائه­دهندگان خدمات، دارای جذابیت سود بسیار زیادی است. اما در مورد شرکت­های دولتی و نیمه­دولتی، با توجه به قدرت چانه­زنی بالا به علت پایین بودن تعداد مشتریان و شرایط  قراردادهای  دولتی و هزینه­بری بالای این صنعت، میزان سوداوری بسته به ائتلاف سندیکای شرکت­های تجهیزات مخابراتی و هم­چنین نظام صنفی رایانه­ای دارد. معمولا به علت عدم هماهنگی در این نهادها امکان ایجاد شرایط با سود بالا وجود ندارد.

   در بازار شرکت­های کوچک، با توجه به عدم وجود دانش مخابراتی در این شرکت­ها، حاشیه­ی سود بالایی وجود دارد.   



[1] Apple